Niemenkulman koululaiset saavat näyttelyn Kaarina-taloon – töitä ollut esillä Kuubassa asti

0
Elise Salo opettaa kaikille Niemenkulman koulun oppilaille kuvataidetta. Kuvassa Hugo Pisto, Urho Brodkin, Ronja Varjonen, Seelia Pelkonen ja Aino Raevuori.

– Nämä on tehty hiilikynällä ja sen jälkeen vesiväreillä, Niemenkulman koulun vitos- ja kuutosluokan oppilaat esittelevät tekemiään jänisteoksia.

– Mittasuhteita oli aluksi vähän vaikea hahmottaa, mutta kun sai ne oikein, niin tämä oli kivaa, he kertovat.

Alakoulun aikana oppilaat pääsevät kokeilemaan monia kuvataiteen tekniikoita. Kuvan jänikset on tehty hiilikynällä ja vesiväreillä.

Piikkiön Niemenkulman koululaiset saavat huhtikuussa oppilastöitään esille Kaarina-taloon, jossa pidetään oppilaiden ”Mielikuvituksen kukkia” -niminen näyttely.

– Tarkoitus on, että jokainen koulun oppilas saa ainakin yhden työnsä esille, kuvataidetta koulussa opettava Elise Salo sanoo.

Pienessä Niemenkulman koulussa on yhteensä 52 oppilasta ja kolme luokkaa: 1.–2-luokkalaiset, 3.–4.-luokkalaiset ja 5.–6.-luokkalaiset.

Kaarina-talon näyttelyn nimi on ”Mielikuvituksen kukkia” ja mukaan pääseekin useita kukkateoksia. Kuvassa Lovisa Lumijärvi, Ella Elo, Sylvi Pelkonen, Venla Raevuori ja Armas Ollila.

Useita näyttelyitä

Kaarina-talon näyttely ei suinkaan ole Niemenkulman koululle ensimmäinen, sillä koulun oppilastöitä on ollut esillä useissa näyttelyissä vuosien varrella, esimerkiksi Turun Aboa Vetus & Ars Nova -museossa, Helsingin Taidesalonki Piirrossa ja Kansainvälisessä lasten ja nuorten taiteen näyttelyssä Hyvinkäällä pariin otteeseen.

Kaarina-talossa näyttelyitä on pidetty vuosina 2019 ja 2022.

Erikoisin näyttelyistä lienee vuonna 2018 Kuubassa pidetty näyttely.

– Siellä Madrid-instituutti piti Suomi 100 vuotta -teemaisen näyttelyn, johon lähetin kopioita oppilastöistä, Salo kertoo.

Koulussa kaksi luokka-astetta on yhdistetty yhdeksi luokaksi. Kuvassa ykkös-kakkoset esittelevät pöllöpiirustuksiaan.

Epävirallinen painotus

Niemenkulman koulussa kuvataideopetukseen on erityisesti panostettu.

– Se on meidän epävirallinen painotuksemme, rehtori Jari Laitinen sanoo.

Epävirallinen siksi, että viikkotunteja kuvataiteessa oppilailla on saman verran kuin muissakin kouluissa, mutta tuntien puitteissa opetukseen panostetaan.

– Meillä ei ole myöskään kuvataiteen materiaaleille enempää resursseja kuin muuallakaan, mutta vanhempainyhdistys on ollut aktiivinen avustamaan meitä. Lisäksi oppilaiden kuvataidetöistä on painatettu postikortteja, joita myymällä olemme voineet tehdä kuvataiteeseen hankintoja, Salo kertoo.

”Kuvataiteessa panostetaan pitkäjänteiseen työskentelyyn, ja yhtä teosta saatetaan tehdä kuusikin tuntia”, Elise Salo sanoo. Kuvassa viidennen ja kuudennen luokan oppilaiden kukkatöitä.

Pitkäjänteistä tekemistä

Salo on toiminut Niemenkulman koulussa luokanopettajana pitkään. Hän opettaa koulun kaikille oppilaille kuvataidetta.

Salo kertoo, että kuvataideopetuksessa panostetaan erilaisten tekniikoiden oppimiseen. Oppilaat ovat päässeet toteuttamaan töitään esimerkiksi vahaliiduilla, peiteväreillä, maaleilla, kuivapastelliliiduilla ja hiilikynillä sekä tekemään erilaisia painotöitä.

– Katsomme myös esimerkiksi kuvia ja videoita taiteesta, Salo sanoo.

Kuvataiteessa hän haluaa painottaa erityisesti pitkäjänteistä tekemistä.

– Yhtä kuvataidetyötä saatetaan tehdä kuusikin tuntia ja etenemme askel kerrallaan eteenpäin. Tiktok-aikakaudella, kun kuvat vilisevät nopeasti ohitse, on tärkeää keskittyä pitkäjänteiseen tekemiseen, Salo toteaa.

 

Niemenkulman koulun oppilastöiden näyttely: Mielikuvituksen kukkia
2.–28.4.
Kaarina-talo, 2. krs