Kaarinalaista kouluruokailua kehitetään skididialogien avulla: ”Mukava ruokailutilanne syntyy monen tekijän summana”

0
Skididialogin tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia ja kokemuksia ja lisätä sitä kautta yhteistä ymmärrystä. Kaarinan kaupungin osallisuuskoordinaattorin Petra Jorasmaan mukaan keskustelut ovat olleet hedelmällisiä. Kuva: Petra Jorasmaa

Kaarinan kaupungin ravitsemustyöryhmä järjesti viime syksynä ohjattuja skididialogeja, joiden tavoitteena on kouluruokailun kehittäminen yhdessä oppilaiden kanssa.

Skididialogeihin osallistui 4.–6.-luokkalaisia oppilaita kaikista Kaarinan kouluista sekä opettajia ja ruokapalveluiden henkilökuntaa. Keskusteluissa nousi esiin niin ruoan arvostamiseen, ruokarauhaan, ruokailuun käytettävään aikaan, siisteyteen, tunnelmaan kuin tilasuunnitteluunkin liittyviä asioita.

– Tämä on laaja kokonaisuus, joka käsittää paitsi ruoan laadun kehittämisen myös ruokaan liittyvien asenteiden ja koko ruokailutilanteen kehittämisen, ruokapalveluesimies Elina Lahtonen-Ruoho toteaa tiedotteessa.

Kaupunki järjesti talven aikana myös asiakastyytyväisyyskyselyn kouluruokailuun liittyen. Kuva: TS/Jane Iltanen

Yhteisymmärrys lisääntyi

Skididialogin tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta ja sitä kautta lisätä yhteistä ymmärrystä. Keskusteluiden järjestelyistä vastannut osallisuuskoordinaattori Petra Jorasmaa pitää skididialogeja onnistuneina.

– Keskustelut käytiin hyvässä hengessä, ja uusia näkökulmia tuli puolin ja toisin. Oppilaat saivat oivalluksia siitä, millaisia käytännön kysymyksiä on otettava huomioon, ja henkilökunta pääsi entistä paremmin perille oppilaiden toiveista, hän sanoo.

Oppilaat kokevat tärkeäksi sen, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa ruokalistan suunnitteluun esimerkiksi toiveruokien muodossa.

– Lisäksi heillä on halu osallistua ruokailutilan hyvän tunnelman luomiseen ja siisteyden ylläpitämiseen, mutta se vaatii perehdyttämistä oikeisiin toimintatapoihin. Mukava ruokailutilanne syntyy monen tekijän summana, ja kaikilla on siinä oma osansa, Jorasmaa painottaa.

Emopuu-teos Hovirinnan koulutalon ruokalan seinällä. Kuva: Julian Rauhaniemi

Lukiolaisetkin osallistuivat

Syksyllä saatujen hyvien kokemusten siivittämänä kaupunki järjesti kouluruokailuun liittyvän keskustelun myös lukiolaisille.

Lukiolaisten kouluruokailu siirtyy pian lukion tiloista Valkeavuoren kampuksen uuteen ruokalaan. Skididialogissa käytiin keskustelua kouluruokailusta yleisesti mutta myös tulevaan muutokseen liittyen.

– Lukiolaisille ruokailuhetki on tärkeä tauko, jonka aikana kerätään voimia ja energiaa loppupäivään ja joka halutaan viettää yhdessä kavereiden kanssa, Jorasmaa tiivistää.

Kaupunki laati talven aikana myös asiakastyytyväisyyskyselyn sekä oppilaille että henkilökunnalle.

Vastausten perusteella lähtötilanne on hyvä, sillä yli puolet kyselyyn vastanneista oppilaista ja suurin osa henkilökunnasta on sitä mieltä, että ruoka on hyvää tai erinomaista.

Mikä skididialogi?

Skididialogi on Lahdessa kehitetty, ohjattuun Erätauko-keskusteluun pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun malli, joka kokoaa lapset sekä heidän parissaan toimivat ja asioista päättävät aikuiset tasavertaisina rakentamaan yhteistä ymmärrystä dialogin äärellä.