
Jätehuollon muutoksista suurin – ainakin yksittäisten kiinteistönomistajien kannalta – toteutuu seudulla muutaman vuoden päästä, kun kiinteistönhaltija ei voi enää itse päättää mikä jäteyritys tyhjentää hänen jäteastiansa.
Kaikissa Lounais-Suomen Jätehuoltolautakunnan alueen kunnissa siirrytään nykyisestä kiinteistönhaltijan sopimusperäisestä jätteen kuljetuksesta kunnan järjestämään ja kilpailuttamaan jätekuljetukseen. Siirrot tapahtuvat vuosien 2026–2029 aikana sen mukaan, miten Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) saa kilpailutettua uudet jätekuljetusurakat.
Näin käy, sillä Turun hallinto-oikeus piti voimassa Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan asiasta viime toukokuussa tekemän päätöksen. Useat jätealan yritykset valittivat päätöksestä, mutta turhaan. Päätöksen vahvistuminen edellyttää vielä, että Korkein hallinto-oikeus ei anna asiasta valituslupaa.

Toistakymmentä jätekiistelyn vuotta
Turun hallinto-oikeuden tammikuun lopussa tekemä ratkaisu oli näillä näkymin viimeinen niitti valituskierteelle, joka jäteastioiden tyhjennyksen ympärillä on kierinyt jo toistakymmentä vuotta.
Tämän viimeisen valituksen aiheena oli Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan 4.5.2023 tekemä päätös: Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, kanta-Ruskon, Salon, Sauvon ja Turun alueilla siirrytään polttokelpoisen jätteen kuljetuksessa nykyisestä sopimusperusteisesta jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.
Useat alueella toimivat jätteenkuljetusyritykset tekivät päätöksestä valituksen ja vaativat sen kumoamista. Turun hallinto-oikeus kumosi jäteyrittäjien valitukset kuitenkin kaikilta osin.
Asiasta voi vielä valittaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikäli se antaa valitusluvan, mutta ainakaan 27.2. mennessä valituslupaa ei oltu haettu. Aikaa on enää torstaihin (7.3.) asti.
Tilanne on aiheuttanut paljon vääntöä myös kuntapäättäjien kesken. Esimerkiksi Paimiossa, Sauvossa ja Kaarinassa on suhtauduttu sopimusperusteisesta jätekuljetuksesta luopumiseen kriittisesti, mutta hallinto-oikeus katsoi, että kuntien tai muiden tahojen kannat ja arviot eivät sido jätehuoltolautakuntaa jätteenkuljetusjärjestelmän valintaa koskevassa päätöksenteossa.
”Tämähän siirtää koko jätehuollon kunnallisen monopolin alle.”
Yrityksen jatko vaakalaudalla
Jätekuljetusyritys H.Koskinen Oy:n Heimo Koskinen kommentoi Turun hallinto-oikeuden päätöstä sanoen, että miettii yrityksen toiminnan jatkoa vakavasti.
– Me ajetaan niin kauan kun saadaan sopimusperusteisesti työtä tehdä, mutta henkilökohtaisesti ei tällä hetkellä kiinnosta siirtyä yrittäjäpohjaisesta työskentelystä työntekijän suuntaan.
Koskinen sanoo, että oikeuden päätös ei ollut yllättävä, mutta erittäin valitettava. Hän epäilee, että monet asiakkaat eli kiinteistönomistajat eivät vielä edes ymmärrä, että heiltä poistuu valinnanvapaus.
– Tämähän siirtää koko jätehuollon kunnallisen monopolin alle.
Jo aiemmat jätehuollon järjestämisen muutokset ovat olleet sellaisia, että alan pienten yritysten toiminta on joutunut ahtaalle.
– Polttokelpoisen sekajätteen kuljetus on tässä viimeinen niitti. Useiden muiden jätejakeiden, kuten pakkausjätteen ja biojätteen kuljetusten keskittyminen on jo vienyt meiltä noin kolmanneksen aiemmista ajoista. Olemme joutuneet irtisanomaan työntekijöitä tämän vuoksi.
– Pienille yrittäjille seuraukset ovat huonot ja alalta poistuu ammattitaitoa. Harvemmin se laatu tätä kautta paranee.
”Ajot ovat jakaantuneet isojen kesken.”
Työ vähentynyt jo nyt
Kilpailutuksissa ovat toistaiseksi pärjänneet vain suurimmat toimijat, Koskinen nimeää näiksi Remeon, L&T Ympäristöpalvelut Oy:n ja Verdiksen.
– Ajot ovat jakaantuneet isojen kesken.
H.Koskinen Oy operoi Salon ja Perniön seudulla, Paimiossa, Sauvossa, Kaarinassa, Liedossa ja hiukan Turun puolellakin. Tällä hetkellä työntekijöitä on yhdeksän. Yrittäjä itsekin ajaa kuljetuksia.
H. Koskinen ei ole hakemassa valituslupaa Korkeimmasta hallinto-oikeudesta, eikä yrittäjä ole tietoinen, onko tällaista vireillä muilla valittajilla.

LSJH: Suunnittelu alkaa kevään aikana
LSJH:n palvelujohtaja Cati Huhta sanoo, että kilpailutuksen valmistelu alkaa tämän kevään aikana. LSJH tutkii ja suunnittelee polttokelpoisten sekajätteiden kuljetusta kokonaisuutena ja myös jätehuollon kehittämisen näkökulmasta. Hän näkee tässä jätehuollon kehittämismahdollisuuksia: voidaanko edistää monilokeroastioiden käyttöä tai ottaa käyttöön vaikkapa punnittavat jäteastiat.
Jäteyrittäjän kritiikki ei ole yllätys. Huhta vastaa, että LSJH:lla ei ole yhtään jäteautoa, vaan kuljetukset nojaavat yrittäjiin ja jätelaki vaatii huomioimaan myös pienten yritysten mahdollisuudet osallistua kilpailutuksiin.
– Alueet on jaettava sellaisiin osiin, joita pienempienkin on mahdollista tarjota.
Huhta painottaa, että jätekuljetusten kilpailutusta edeltävään markkinavuoropuheluun on tärkeä osallistua, jos halutaan osallistua kilpailutukseen.
Markkinavuoropuhelutilaisuuksissa saa tärkeää tietoa suunnitellusta kilpailutuksesta ja yrittäjä voi pystyä vielä vaikuttamaan lopullisen tarjouspyynnön yksityiskohtiin, mikäli tuo esille ajatuksiaan.
Hintatason nousu-uhkaa Huhta kommentoi, ettei näe miten tilanne eroaa siitä, että periaatteessa tälläkin hetkellä kiinteistöillä on mahdollisuus kilpailuttaa. Eri asia vain on, tapahtuuko niin vai onko tyhjentäjä vain tuttuuden tai tavan vuoksi pysynyt vuodesta toiseen samana.